THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Saturday, February 5, 2011

Sedetik untuk berfikir (part 1)

Kelemasan kita yang dibawa arus masa tidakkah kita semua terfikir akan keamanan dunia. Dunia kita kini semakin bergolak dan perbalahan sering berlaku tidak terfikir ke kita untuk hidup dalam keadaaan aman damai tanpa mendengar berita2 yang begitu tragis meski pun di luar negara kita.

 kadang2 kita segaja alihkan siaran tv semata tidak mahu mendengar perkara2 yang merobek pangkal hati kiter sumer.Peperangan merupakan satu cara yang boleh menghapuskan tamadun manusia secara perlahan-lahan.Cuba kita fikirkan bagaimana kehidupan seharian kanak2 yg berada dalam negara yg bergolak  'sudah terang lagi bersuluh ' mereka tidak dapat bermain dan belajar.Kalau kita berada di tempat mereka pasti ketakutan yg dirasai.kita seharusnya bersyukur kerana negara kita tidak mengalami sebarang masalah yg serius seperti mana negara lain.




 Tetapi kita harus ingat bencana akan melanda negara kita jika kita alpa dan leka serta angkuh dalam menjalani kehidupan seharian sehingga terbabas dari landasan agama. Bak kata orang 'beringat dahulu sebelum terkena'.Yana, teringat suatu kata2 yg bunyi camnie, 'baik mati dalam menegakkan agama daripada mati dalam kemaksiatan.........

gejala cam diatas makin bertambah bagaikan cendawan  tumbuh lepas hujan. ermmmmmm,camnerlah kita semua boleh duduk senyap jer ek bagi yana ini merupakan perang akhlak yang serius dalam kalangan remaja di negara kita yang merdeka adakah perang camnie akan memusnahkan negara kita sepertimana bom atom jatuh di Hiroshima???????

 ermmmmmmm..... cuba ada sumer fikirkan hal ini sampai yana sambung hal ini dalam sedetik untuk berfikir (part 2) sabar........................




0 comments: